Logica conceptuala, Moralitate

BINE SAU RAU? DAR PENTRU CINE? – LOGICA CONCEPTUALA

CE E BINE PENTRU MINE POATE FI RAU PENTRU TINE. SI INVERS.

ASTFEL BINELE SI RAUL SUNT CONCEPTE RELATIVE, DEPIND SUBIECTIV DE FIECARE OM IN PARTE.

FIIND RELATIVE, BINELE SI RAUL SUPREM SAU ABSOLUT NU EXISTA IN REALITATE.

BINELE SI RAUL SUNT CONCEPTE UMANE, NU SUNT LEGI UNIVERSALE PRECUM GRAVITATIA SAU ELECTROMAGNETISMUL.

CE E BINE PENTRU MINE POATE FI RAU PENTRU TINE – SI VICEVERSA

O conduita morala general valabila este foarte dificil de gasit pentru ca nu toti oamenii se pot pune de acord asupra a ceea ce este bine sau rau.

Lupta pentru supravietuire complica moralitatea prin exemplul clasic de legitima aparare: este bine sa iti aperi viata dar este rau sa omori pe cineva. In acest caz de legitima aparare, crima este justificata ca fiind dreptate iar lupta pentru supravietuire prevaleaza moralitatii.

Astfel razboaiele sunt legale si considerate juste chiar daca sunt imorale si conduc inevitabil la suferinta si moarte.

Aceasta dilema de supravietuire/moralitate apare foarte des in cazul familiei: pentru binele copiilor, parintii sunt dispusi sa renunte la moralitate si isi justifica faptele mai putin onorabile pentru ca au vrut sa isi ajute copii.

Ideal ar fi sa evitam pe cat posibil astfel de situatii pentru a pastra balanta moralitatii pozitiva.

CE TIE NU-TI PLACE ALTUIA NU-I FACE

Acesta expresia inteleapta reuseste sa elimine ipocrizia din ecuatia moralitatii, adica sa nu faci altcuiva ceva ce tie nu ai vrea sa ti se intample, adica ceva care consideri ca fiind rau.

Insa nu reuseste deloc sa rezolve dilema de mai sus si anume “ce e bine pentru mine poate fi rau pentru tine”.

Sa luam urmatorul exemplu: eu nu ma supar cand cineva ma critica si atunci folosind principiul “ce tie nu-ti place altuia nu-i place” este moral sa critic pe oricine pentru ca eu consider critica ca fiind ceva bun si constructiv care ne ajuta sa vedem defectele noastre si parerile sincere ale celorlalti, insa multor oameni critica le face rau – ii deranjeaza foarte tare si le provoaca suferinta acceptarea adevarului spus “verde-n fata”.

PERSONIFICAREA RELIGIOASA A CONCEPTELOR DE BINE SI RAU

In realitate toti suntem ingeri si demoni in acelasi timp, unii mai mult ingeri iar altii mai mult demoni.

Tocmai de aceea oamenii au personificat natura in aceeasi dualitate bine-rau si asa l-am inventat pe dumnezeu si diavol ca fiind extremele spectrului de moralitate in cadrul viziunii crestine asupra universului.

Religiile descriu de fapt framantarile noastre interioare, nu gandurile vreunei divinitati universale.

DUALITATEA BINE-RAU IN GANDIREA SI SOCIETATEA UMANA

Dualitatea bine-rau, lumina-intuneric, dumnezeu-diavol este omniprezenta in cultura umanitatii din cele mai stravechi timpuri. Asta denota faptul ca oamenii au tendinta intrinseca de a judeca realitatea prin comparatie.

Nu poti stii ce e binele pana nu ai cunoscut si raul, pentru a putea avea astfel un punct de referinta la care se face comparatie.

Insa realitatea nu este doar in alb-negru ca yin si yang ci este una colorata, prezenta intr-o multitudine de nuante combinate in diverse procente de bine si rau.

Prin natura noastra suntem deopotriva atat buni cat si rai pentru ca de fapt natura nu tine cont de aceste concepte si inevitabil ne vom afla in niste situatii in care vom face rau cuiva ca sa ne fie noua bine.

Reiau exemplul clasic de legitima aparare: cand ne aparam de un agresor ne facem noua bine insa aceasta forma de aparare include adesea violenta asupra agresorului sau chiar moartea acestuia iar in cazul cel mai fericit doar i-am provocat o mare frustare si suparare ca l-am invins si l-am imobilizat insa clar nu-i va fi bine in oricare dintre aceste situatii.

Moralitatea deriva in fond din instinctul de supravietuire si practic oamenii au dus la un alt nivel de calcul strategia de supravietuire.

Supravietuirea are legatura si cu starea de bine, cu fericirea, pentru ca cine sufera si este nefericit/-a implicit va suferi si de boli si va muri mai repede.

Strategia de a face bine este una castigatoare pe termen lung si ne asigura supravietuirea si fericirea, tocmai de aceea cine are suficienta intelepciune va intelege ca e bine pentru sine sa faca bine in jur si va face tot posibilul sa evite situatiile in care va fi nevoit/-a sa faca rau.

Sa faci rau te incarca negativ si iti aduce dusmani iar aceste aspecte implicit iti vor scadea sansele la fericire si supravietuire.

Cum natura contine si rau o alta strategie de supravietuire este sa alegem raul mai mic ca de exemplu:

– alegem democratia in loc de autocratie si totalitarism;

– alegem capitalismul cu fata umana in loc de comunismul sau fascismul totalitarist;

– alegem compromisul si negocierea in loc de conflict si dusmanie care poate duce chiar la razboi;

Tot ce putem face este sa tindem idealist spre moralitate pentru ca asta ne aduce la un plan al existentei mai presus decat cel animalic sau cel putin unul diferit, alaturi de calatoria spre cunoastere prin stiinta si tehnologie.

Dilemele de moralitate vor continua iar legile societatilor umane se vor schimba ca sa fie in acord cu acestea, astfel putem spune ca unul din aspectele care ne face umani este insasi moralitatea.

BINELE SI RAUL NU SUNT LEGI UNIVERSALE CI DOAR CONCEPTE UMANE

Natura contine si bune si rele dar nu tine cont de aceste aspecte, asa o interpretam noi ca sa-i dam un sens, insa natura exista pur si simplu.

Din dorinta noastra de a fi mai presus de natura si nu doar simple animale conduse de instinctul de supravietuire si de reproducere, ne-am apucat sa filozofam despre viata si am creat moralitatea si legile juridice de care putem tine cont doar noi, oamenii.

Naturii nu ii pasa de aceste legi de moralitate pentru ca natura nu functioneaza  dupa acestea.

De exemplu: un cutremur cu mii de copii morti e foarte imoral dar miscarea placilor tectonice nu tine cont de asta. Nu putem da in judecata planeta pamant pentru crime impotriva umanitatii!

Deci moralitatea e doar ceva ce tine de umanitate, nu o putem extinde ca judecata asupra naturii, a intregului univers.

Tocmai de aceea gasesc puerile religiile care personifica natura in dualitatea morala bine-rau, dumnezeu-diavol pentru ca nu ne ajuta cu nimic in a evita, anticipa si apara de catastrofe naturale. In cazul cu victime copii in cazul unui cutremur, ar trebui sa dam in judecata divinitatea pentru asemenea crime in mase imorale dar nu o facem ceea ce este ironic.

Aici doar stiinta ne poate aduce mai aproape de adevar si implicit ne poate ajuta sa evitam tragedii.

Cat despe lectii de moralitate, experienta de viata este cea mai buna carte: traiti si invatati!

THINK OUTSIDE THE BOX

2 gânduri despre „BINE SAU RAU? DAR PENTRU CINE? – LOGICA CONCEPTUALA”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s